Skattenytt
Lov- og forskriftsendringer
Ekstra arbeidsgiveravgift
Innslagspunktet for den midlertidige ekstra arbeidsgiveravgiften heves fra 750 000 til 850 000 kroner for 2024. Ekstra arbeidsgiveravgift er foreslått helt fjernet fra 1. januar 2025.
Bedre overgangsregel fusjonsfordringer
Fra og med 2023 er skattemessig verdi på fordring etter konsernfusjon eller fisjon lik fordringens pålydende. Loven ble endret 20. desember 2023, og det ble gitt en overgangsregel. Overgangsregelen ble senere endret slik at det for fusjonsfordringer oppstått i 2023 – før lovendringen ble vedtatt, ga partene adgang til å beholde den midlertidige forskjellen på fordringen.
Utflyttingsskatten endret fra 20. mars 2024
Regjeringen foreslår at utflyttingskatten må betales innen 12 år, og at det bare er verdiendringer som har oppstått mens eier har vært bosatt i Norge som skal skattlegges.
Endring i reglene om utflyttingsskatt for verdipapirfond – virkning fra 1. juli 2024
Endringen gir skattefrihet for gevinst på aksjer i selskap utenfor EØS for verdipapirfond som inngår i skattefri fusjon. Det vil heller ikke gis fradragsrett for tilsvarende tap. For andelseierne i verdipapirfondet gjøres ingen endringer i reglene. Videre er det en mindre endring i utflyttingsskatten ved at utflytting av verdipapirfond ikke utløser skatteplikt for fondet for aksjer utenfor EØS. Endringen har ingen betydning for andelseierne i fondet.
Produktavgiften i fiskerinæringen øker fra 1,9 % til 2,0 % fra 1. juli 2024.
Dommer
Gjennomskjæring ved kjøp av aksjer med høy innbetalt kapital
Petter Stordalen tapte i hovedsak saken i Oslo tingrett om kjøp av aksjer med høy skattemessig innbetalt kapital som kunne medført at utbytteutdelinger hadde blitt skattefrie.
Saksforholdet
Petter Stordalen kjøpte i 2013 selskapet Strawberry Fields som på dette tidspunktet kun eide fordringer pålydende 400 MNOK etter salg av datterselskapet, samt hadde en gjeld til sitt morselskap på 200 MNOK. Denne fordringen ble også kjøpt av Stordalen. Det var en skatteposisjon i form av skattemessig innbetalt kapital på aksjene i Strawberry Fields på 3 milliarder kroner. Kjøpesummen på aksjene ble satt til 184 MNOK, tilsvarende egenkapitalen i selskapet etter at fordringen ble gjort opp før forfall.
Det lå dessuten et fremførbart underskudd i selskapet på 50 MNOK. For det ble det betalt 5 MNOK i tillegg av Stordalen.
Umiddelbart etter at Stordalen ble eier av Strawberry Fields, kjøpte selskapet flere datterselskaper fra Strawberry Holding, et annet selskap eid av Stordalen. Det ble deretter gitt utdelt konsernbidrag og utbytte til Strawberry Fields.
I perioden fra 2014 til 2022 ble det delt ut om lag 937 MNOK i utbytte til Stordalen, klassifisert som skattefri tilbakebetaling av innbetalt kapital. Det er mulig siden skatteposisjonen innbetalt kapital følger aksjene ved overdragelse til ny eier.
Skattebehandlingen
Saken ble brakt inn for Oslo tingrett som avsa dom 22. mars 2024. Retten mente at skattemotivet – å utnytte den høye innbetalte kapitalen på aksjene – var det klart viktigste motivet for aksjekjøpet, og at Stordalen valgte å kjøpe aksjene personlig. Skattyter hadde anført andre forretningsmessige motiver, men retten anså disse for å være relativt ubetydelige.
Retten mente videre at gjennomskjæringsregelen kan benyttes på skatteposisjonen innbetalt kapital ved aksjeoverdragelser, og at dette ikke er i strid med formålet bak skattereglene for innbetalt kapital, slik mange hevder.
Når det gjaldt rekkevidden av gjennomskjæringen, kom imidlertid retten til at gjennomskjæring ikke burde gå lenger enn den skattemessige motivasjonen. Det betyr at den innbetalte kapitalen ikke ble satt til null, men til verdien av egenkapitalen som var i behold i selskapet, 184 MNOK. Retten kom videre til at underskuddet i Strawberry Fields skulle avskjæres.
Dommen er påanket.
Skattedirektoratets prinsipputtalelser
Bruk av virkelig verdi på eiendeler ved beregningen av om foretaket kan motta statsstøtte
Skattedirektoratet legger i en uttalelse av 19. september 2024 til grunn at dersom et selskap ønsker å ta hensyn til virkelig verdi /merverdier i eiendeler ved beregningen av om foretaket kan motta statsstøtte, må hele balansen omarbeides slik at prinsippanvendelsen blir konsistent.
Etter EØS-reglene kan det ikke gis statsstøtte i form av bl.a. skattefordeler til foretak i økonomiske vansker. Dette omfatter bl.a. tilfeller der mer enn halvparten av den innskutte selskapskapitalen er tapt, med mindre foretaket har eksistert i mindre enn tre år.
Dette har betydning bl.a. for å få SkatteFUNN eller benytte differensiert arbeidsgiveravgift.
Utgangspunktet for beregningen er balansen i sist avlagte årsregnskap, eventuelt en mellombalanse med senere balansedato. I uttalelse 10. februar 2023 la imidlertid Finansdepartementet til grunn at en støttemottaker kan ta hensyn til dokumenterte merverdier ved beregningen hvis det er adgang til dette ved bruk av en annen anerkjent regnskapsstandard.
Selskapene kan alternativt også benytte skattemessige formuesverdier som uttrykk for virkelig verdi.
Omarbeidelse av hele balansen med konsistente prinsipper
Dersom et selskap ønsker å legge frem ny omarbeidet balanse, må hele balansen omarbeides til nytt regnskapsspråk slik at prinsippanvendelsen blir konsistent. Det er dermed ikke anledning til kun å dokumentere virkelig verdi av enkeltposter i balansen.
Bruk av skattemessige formuesverdier
Tilsvarende gjelder dersom foretaket ønsker å bruke skattemessige formuesverdier som verdi. I slike tilfeller må også hele balansen omarbeides. Dette vil innebære at samlet brutto skattemessig formuesverdi i skattemeldingen, inkludert verdien av aksjer og andeler, sammenlignes med de balanseførte verdier bokført i regnskapet. Dersom de skattemessige verdiene er høyere, vil positiv differanse bli lagt til som annen egenkapital ved beregning av selskapets kapital.
Sak fra Skatteklagenemnda
Saksnummer SKNS1-2024-45 – spørsmål om kostnad ved avvikling av bonus til ansatte i datterselskap er fradragsberettiget.
I forbindelse med mulig børsintroduksjon av datterselskapet og nedsalg dekket morselskapet kostnader ved å avvikle bonusordning for ansatte i datterselskapet.
Skatteklagenemnda kom frem til at verken tilordnings- eller tilknytningsvilkåret i skatteloven § 6-1 eller § 6-24 for morselskapets innfrielse av bonusforpliktelsen var oppfylt. Klagen førte derfor ikke frem.
Bindende forhåndsuttalelser
BFU18/2023 – engangsutbetaling til arbeidstakers livsarvinger
Arbeidsgiver hadde glemt å melde inn en arbeidstaker i foretakets gruppelivsforsikring og måtte utbetale et beløp tilsvarende forsikringsbeløpet til de etterlatte. De etterlatte ble skattlagt for beløpet som etterlønn.
Bedriften hadde en tariffestet gruppelivsforsikring, men hadde ved en feil glemt å melde inn en ansatt i ordningen. I henhold til tariffavtale var arbeidsgiver i slike tilfeller forpliktet til å utbetale et tilsvarende beløp til hennes etterlatte over virksomhetens drift.
Utbetaling fra en gruppelivsforsikring er skattefri, jf. skatteloven § 5-21 annet ledd. Forutsetningen er at den ansatte er blitt fordelsbeskattet for premie i ordningen. Siden avdøde ikke var innmeldt, hadde hun heller ikke blitt skattlagt for premien.
Spørsmålet som ble behandlet i BFU 18/2023, var om utbetalingen fra arbeidsgiver til den ansattes livsarvinger var skattefri for arvingene, som om det var utbetalt fra en gruppelivsforsikring. Skatteetaten mente det ikke var grunnlag for dette, men at utbetalingen skulle beskattes som etterlønn, jf. skatteloven § 5-40 første ledd. For etterlønn er det et bunnbeløp på 1,5 ganger Folketrygdens grunnbeløp (G). Skatteetaten mente det kun er ett bunnbeløp knyttet til utbetalingen, slik at bunnbeløpet må fordeles mellom arvingene.
BFU 3/2024 – fordel ved syntetiske opsjoner skattlagt som arbeidsinntekt
Daglig leder for den norske delen av et utenlandsk konsern hadde fått tilbud om å motta et finansielt instrument fra arbeidsgiver som ved innløsning skulle gi rett til et kontantvederlag som fulgte markedsutviklingen av aksjene i selskapet.
Den ansatte skulle betale et markedsmessig vederlag for instrumentet ved tegningen, verdsatt av en tredjepart etter anerkjente verdsettelsesmetoder. Instrumentet skulle gi rett til å motta et pengebeløp tre år frem i tid som tilsvarer markedsverdien av aksjene på dette tidspunktet, fratrukket 140 prosent av markedsverdien av aksjene på tildelingstidspunktet. Han skulle maksimalt kunne oppnå 385 prosent av markedsverdien ved tildeling. Hvis ansettelsesforholdet slutter tidligere, vil selskapet kjøpe instrumentet tilbake for en pris tilsvarende markedsverdien av aksjene på dette tidspunktet.
Den ansatte vil altså tape hele vederlaget betalt for instrumentet (tegningskursen) hvis markedsverdien av aksjene ved innløsning er lavere enn 140 prosent av verdien på tildelingstidspunktet.
Selskapet mente gevinsten på instrumentet skal beskattes som ordinær kapitalinntekt (22 %) når gevinsten realiseres. Videre at det ikke er noen skattepliktig lønnsfordel ved tildeling av instrumentet da det betales markedsmessig vederlag ved tildelingen.
Skattedirektoratets vurdering
Ordninger som gir en ansatt rett til kontantutbetaling basert på verdiutviklingen på aksjene i selskapet, omtales ofte som «syntetiske opsjoner». Vilkårene og effektene er i stor grad de samme som for ordinære opsjoner, men innehaver mottar kontanter i stedet for aksjer ved innløsning.
Syntetiske opsjoner faller utenfor reglene i skatteloven § 5-14, men kan likevel bli beskattet som arbeidsinntekt hvis fordelen er utledet av arbeidsforholdet.
At det skal betales markedsverdi for instrumentet ved tildeling, ble ikke tillagt vesentlig vekt av Skattedirektoratet. Det avgjørende er om det foreligger en nær tilknytning mellom gevinsten og arbeidsforholdet.
Skattedirektoratet viste til at ordningen bare er tilgjengelig for utvalgte ansatte i konsernet, og at dersom den ansatte slutter eller selger instrumentet, kan selskapet kjøpe tilbake instrumentet til markedsverdi på dette tidspunktet. Dette representerer etter direktoratets mening så klare avvik fra markedsmessige vilkår for opsjoner og lignende at gevinst ved innløsning eller salg av instrumentet må anses som fordel vunnet ved arbeid (lønn). Det må også beregnes arbeidsgiveravgift av gevinsten.
I og med at det skal betales markedspris ved tildeling av instrumentet, skjer beskatningen først når instrumentet realiseres.